Μυθοπλασίες (Ficciones) - Jorge Luis Borges


Το βιβλίο ‘Ficciones’ (Μυθοπλασίες) είναι μια συλλογή διηγημάτων που έγραψε ο Μπόρχες την περίοδο 1941 – 1944. Δυσκολεύομαι στ΄ αλήθεια να περιγράψω την αναγνωστική εμπειρία του έργου ενός τόσο σημαντικού συγγραφέα. Το να γράψω ότι τα διηγήματα αυτά είναι απ΄τα καλύτερα που έχω διαβάσει, ξέρω, δεν αρκεί. Θα μπορούσα να πω ότι δίπλα απ’ τη λέξη ‘φαντασία’ θα έπρεπε να υπάρχει και η φράση ‘φαντασία του Μπόρχες’.
Αν κάποιος διαβάσει κείμενα του Αργεντινού συγγραφέα, θα αντιληφθεί αμέσως πόσο επηρέασε την Λατινοαμερικάνικη αλλά και την μετέπειτα παγκόσμια λογοτεχνία. Θα βυθιστεί μέσα σε ένα παράλληλο σύμπαν όπου όλα μπορούν να συμβούν με ένα τρόπο μαγικό, μέσα από σφιχτές δομές κι ένα γοητευτικό συγγραφικό στυλ.
Παρόλο που χρειάστηκε να ξαναδιαβάσω τα περισσότερα διηγήματα αυτής της συλλογής για να υπερπηδήσω τυχόν εμπόδια της ξένης γλώσσας, δεν δυσανασχέτησα ούτε στιγμή. Αντίθετα, ανακάλυπτα καινούρια στοιχεία και θαύμαζα κάθε φορά τα συμπυκνωμένα αριστουργήματα της μικρής φόρμας που με μαεστρία χειρίζεται αυτό το σπουδαίο μυαλό.

Είμαι σίγουρος ότι η συλλογή αυτή εμπεριέχεται στην τελευταία έκδοση του Πατάκη – Άπαντα’ – οπότε καλά θα κάνετε να σπεύσετε να τα διαβάσετε. Όσοι και όσες πάλι θα ήθελαν να το επιχειρήσουν στα ισπανικά, ας οπλιστούν με λίγη υπομονή και θα ανταμειφθούν οι κόποι τους. Εγώ, έχω ήδη το ‘El Aleph’ στην βιβλιοθήκη μου (μια ακόμη συλλογή διηγημάτων του Μπόρχες) και κρατιέμαι με το ζόρι να μην το ξεκινήσω …


Σχόλια