Saturday, January 25, 2014

Διορθώσεις - Τζόναθαν Φράνζεν


Εδώ έχουμε να κάνουμε με το πορτραίτο μιας αμερικάνικης μεσοαστικής οικογένειας. Ο Άλφρεντ, συνταξιούχος στα πρόθυρα ανίας, η γυναίκα του Ένιντ, ο πετυχημένος γιός Γκάρι, ο αποτυχημένος τυχοδιώκτης γιός τους Τσιπ και η ανεξάρτητη αδερφή τους Ντενίζ.
Στις Διορθώσεις ο Φράνζεν φτιάχνει πέντε χαρακτήρες και τους αναλύει έναν-έναν με μαεστρία προβάλλοντας και σατιρίζοντας μέσα απ’ τις ζωές τους και τις μεταξύ τους σχέσεις τις βαθιές πληγές που έχει ανοίξει ο σύγχρονος δυτικός τρόπος ζωής. Το βιβλίο είναι αρκετά μεγάλο σε όγκο (764 σελίδες) αλλά δεν παρουσιάζει κοιλιές και διαβάζεται με αμείωτο ενδιαφέρον και αναγνωστική απόλαυση.
Αν ήθελα να σταθώ κάπου, αυτό θα ήταν η αμερικάνικη ταυτότητα της ιστορίας που είναι κάτι που ίσως κουράσει κάποιον που έχει μεγαλώσει μέσα από βιβλία και ταινίες αυτής της κουλτούρας όπως πολλοί (αν όχι οι περισσότεροι) από εμάς. Αυτή όμως η αίσθηση, ότι δηλαδή ορισμένες καταστάσεις είναι αναμενόμενες εξ αιτίας αναγνωστικών και κινηματογραφικών εμπειριών που μπορεί να έχει αποκομίσει ο εκάστοτε αναγνώστης, δεν μειώνουν ούτε στο ελάχιστο την ψαγμένη γραφή του Φράνζεν, την καταπληκτική δομή του μυθιστορήματος και την σε βάθος σκέψη του που εκφράζεται μέσα από μια απλή εντός εισαγωγικών ιστορία. 


Friday, January 17, 2014

Λεβιάθαν - Julien Green


Το μυθιστόρημα του Ζυλιέν Γκρην έχει όλα τα καλά στοιχεία ενός έργου που γράφτηκε στις αρχές του 20ου αιώνα. Σχετικά αργό ρυθμό, ατμοσφαιρικές περιγραφές της τοποθεσίας στην οποία διαδραματίζεται, ενδιαφέροντες χαρακτήρες με βάθος και ρομαντισμό.
Ο Γκρην εξυφαίνει ένα δράμα με μαεστρία, βάζοντας τον αναγνώστη σε απόσταση αναπνοής απ’ τις τραγικές φιγούρες του.
Ο Γκερέ είναι ένας καθηγητής που φτάνει στη Λορζ μαζί με τη γυναίκα του προς αναζήτηση μιας καλύτερης τύχης. Στην γαλλική επαρχιακή πόλη θα γνωρίσει και θα ερωτευτεί την Ανζέλ, μια υπηρέτρια ελαφρών ηθών, η οποία μεταξύ άλλων καθηκόντων διασκεδάζει και τους θαμώνες ενός μικρού εστιατορίου που ανήκει στην σκληρή και αδίστακτη εργοδότρια της Λοντ.
Το βιβλίο έχει ανατροπές, θυμίζει κλασικό θεατρικό έργο και το διάβασα όσο πιο γρήγορα μπορούσα, απολαμβάνοντας τη βραδύτητα που δρα προς όφελος του και την εσωτερικότητα που χαρακτηρίζει την συμπεριφορά των προσώπων.

Ο ‘Λεβιάθαν’ βρισκόταν σε ένα πάγκο πριν από δύο - αν δεν κάνω λάθος – χρόνια, σε εξευτελιστική τιμή. Τον είχα σε ένα ράφι ξεχασμένο και για κάποιο λόγο είχα την εντύπωση ότι θα ήταν βαρετός και ξεπερασμένος. Πόσο, μα πόσο έξω είχα πέσει …


Thursday, January 9, 2014

Short Stories



Κατόπιν γενικής απαίτησης - φράκαρε το inbox μου απ' τα παρακάλια - σας παρουσιάζω με περηφάνια τα διηγήματα που ανέβασα το σωτήριον έτος 2013. Όσοι λοιπόν δεν κατάφεραν να τα διαβάσουν - ελάχιστοι φαντάζομαι - αλλά και όσοι θα ήθελαν να τα ξαναδιαβάσουν - τεράστιος αριθμός - τα έχουν μαζεμένα για να μην ψάχνουν στο χάος που επικρατεί στο ιστολόγιο μου (βλέπε αναρίθμητες αναρτήσεις)

Τρεις Καμπαρντίνες

Μυρτιά

Πόλη

Το γράμμα

Nevada Blues

Οι ακροβάτες

Εν Πλω

Για μερικά κομμάτια σπανακόπιτα - Χριστούγεννα, έτος 2256 Μέρος Πρώτο

Για μερικά κομμάτια σπανακόπιτα - Χριστούγεννα, έτος 2256 Μέρος Δεύτερο





Thursday, January 2, 2014

Ο Νάνος - Περ Λάγκερκβιστ


Ξεκίνησα το μυθιστόρημα αυτό λίγες ώρες πριν μπει το 2014 και ύστερα από μερικές σελίδες, σε ένα σημείο που ο συγγραφέας περιέγραφε μια μάχη, έπιασα τον εαυτό μου να αναρωτιέται αν θα μπορούσα να το συνεχίσω. Ε, λοιπόν όπως αποδείχτηκε λίγο παρακάτω είχα κάνει λάθος!
Ο νάνος είναι υπερόπτης, θρησκόληπτος, φαινομενικά μισογύνης και μισάνθρωπος. Θεωρεί τον εαυτό του ανώτερο απ’ την ανθρώπινη φυλή την οποία κρίνει με κάθε ευκαιρία μέσα από γεγονότα και πρόσωπα που μας περιγράφει με φόντο το κάστρο στο οποίο ζει. Εκεί, όπου πιστός υπηρέτης του πρίγκιπα καταστρατηγεί σιγά-σιγά τις αρχές του και γίνεται ουσιαστικά ένας καθρέπτης της κοινωνίας που χλευάζει.
Ο Περ Λάγκερκβιστ μας δίνει το προφίλ ενός αριστοτεχνικά παρουσιασμένου ήρωα μέσα από μια ιστορία εποχής, με άμεση γραφή και εξαιρετική ατμόσφαιρα. Ένα όμορφο λογοτεχνικό ξεκίνημα για το νέο έτος. Πάμε λοιπόν …